mailing bez abonamentu z analizą skuteczności wysyłek
pokazuje do kogo poczta nie dotarła, kto blokuje państwa listy, kto kliknął w ofertę

Raporty - śledzenie skuteczności mailingu
(CTR - Click Rate, OR - Open Rate)


Bardzo ważny w każdej kampanii mailingowej jest wgląd w raporty z wysłanych korespondencji. W raportach tych znajdziemy najczęściej informacje na temat tego, do ilu osób wysłano korespondencję (patrz przycisk Archiwum), ile osób było zainteresowanych Państwa ofertą (Ilość kliknięć) oraz ile osób odczytało wiadomość (ilość odczytań). Statystyki w AnoMail włączamy w oknie edycji listu czyli klikamy Nowy list i naciskamy przycisk Statystyki.

W programie AnoMail możliwe jest bezpłatne korzystanie z raportów dotyczących potwierdzenia odczytania lub dostarczenia poczty (Delivery Status Notification), informacji o ilości kliknięć w linki (Click Rate) umieszczone w wiadomości czyli innymi słowy ile osób było zainteresowanych Państwa ofertą. Można także mierzyć współczynnik OR (Open Rate) czyli ile osób odczytało maila.

Ponadto możemy przeprowadzać tzw. testy A/B czyli testy skuteczności mailingu. Dzięki nim dowiemy się jaka treść lub jaki wygląd (kreacja) wiadomości sprawił, że większa ilość użytkowników kliknęła w link z określoną ofertą. Statystyki sprawdzamy logując się do Google Analytics w sekcji Kampanie lub klikając w AnoMail przycisk

Raport -> Analiza kampanii

Sprawdź kto był zainteresowany Twoją ofertą?

Ilość kliknięć oraz ilość otwarć wiadomości wysłanych z programu AnoMail można śledzić bezpośrednio logując się na swoje konto w Google Analytics w sekcji Pozyskane -> Kampanie oraz Zachowania -> Zawartość strony -> Wszystkie strony -> OpenedEmails (nazwa zależna od Państwa ustawień)

UWAGA: Aby móc korzystać z omawianych funkcji wcześniej musicie Państwo uruchomić na swoim serwerze darmowe statystyki Google Analytics. Google Analytics to rozwiązanie dla firm w zakresie analityki internetowej zapewniające dokładny wgląd w ruch w witrynie oraz skuteczność działań marketingowych. Statystyki muszą być umieszczone na każdej podstronie Państwa witryny.

Raporty - wstawianie kodu śledzącego kliknięcia (CR - Click Rate)



Aby wstawić link śledzący ilość kliknięć (skuteczność mailingu) otwieramy list z dysku lub wybieramy pożądaną kreację z szablonu czyli Nowy list -> Nowy -> Z szablonu użytkownika. Następnie ustawiamy się w miejscu, gdzie ma być wstawiony link śledzący np. do strony internetowej z ofertą i naciskamy przycisk Statystyki (Nowy list -> Statystyki -> Ilość kliknięć) a potem wybieramy funkcję Ilość kliknięć. Zostanie wyświetlone okno przedstawione poniżej w którym uzupełniamy pola oznaczone cyframi od 1 do 5.


Znaczenie poszczególnych pół opisano poniżej. W polu:

1  wprowadzamy adres strony internetowej zawierającej np. szczegóły oferty. Wcześniej adres ten możemy skopiować z przeglądarki internetowej do Schowka Windows a następnie użyć funkcji Wklej adres aby nie trzeba było wprowadzać adresu ręcznie,



Rys. 1 - Okno wstawiania kodu śledzącego kliknięcia w liście

2   tutaj podajemy nazwę kampanii mailingowej np. Promocje, Wyprzedaże itp.,

3  w tym polu wpisujemy nazwę grupy docelowej odbiorców np. Subskrybenci, Klienci, Kontrahenci itp. Dzięki tej nazwie będziemy mogli ustalić ile osób z danej grupy kliknęło w link. Ewentualnie naciskamy przycisk Kto kliknął (dostępny od wersji AnoMail 2014),

4  powinien zawierać nazwę, która będzie odróżniała poszczególne linki umieszczone w liście. Przy pomocy tej opcji będzie można sprawdzić, który z linków był najczęściej klikany. W polu Nazwa możemy wpisać np. numer oferty itp.,

5  Opis odnośnika to nic innego jak tekst widoczny w treści listu (w formacie HTML), który ma nakłonić potencjalnego klienta do kliknięcia w dany link.

UWAGA: W polach od 1 do 4 nie używamy polskich znaków oraz spacji. Przykładowa nazwa linku do oferty np.: EgiptOferta1. Program AnoMail przekaże w linku wszystkie informacje do statystyk Google więc do kodu listu nie wstawia się żadnych skryptów śledzących jak to ma miejsce w przypadku stron internetowych. Ponadto statystyki kliknięć można połączyć z Google AdWord i wykorzystywać pełne możliwości jakie daje Remarketing. Więcej informacji na ten temat należy szukać w pomocy do Google Analytics oraz Google Adwords.



Osoby zainteresowane szybką nauką obsługi modułu statystyk w pakiecie AnoMail powinny zapoznać się z poniższą lekcją pokazującą w jaki sposób można wstawić link śledzenia do listu oraz w jaki sposób sprawdzać statystyki a także jak przeprowadzać testy A/B kreacji.

Lekcja dot. Badania skuteczności mailingu oraz testów A/B

Raporty - wstawianie kodu śledzącego kliknięcia (OR - Open Rate)


Z racji tego, że pakiet AnoMail nie jest systemem e-mailingowym działającym online na serwerze dostawcy to nie ma bezpośredniego dostępu do Państwa strony internetowej i nie może samodzielnie umieszczać na niej plików śledzących tj. obrazków śledzących. W związku z tym przed wysyłką maila do określonej grupy odbiorców należy najpierw na Państwa stronie internetowej (serwerze) samodzielnie umieścić obrazek (rozdzielczość np. 1x1 piksel) o określonej nazwie np. Grupa1.jpg.


W dalszej kolejności w programie AnoMail (kliknij Przygotuj -> Treść w formacie graficznym) trzeba ustawić się na końcu w treści wiadomości, poniżej stopki i nacisnąć prawy klawisz myszki a potem wybrać Wstaw kod śledzenia wyświetleń (ang. E-mail Open Rate)... Jeżeli użytkownik skopiował wcześniej do Schowka Windows link śledzący do obrazka to zostanie on automatycznie wyświetlony.



E-mail Open Rate - Ilość odczytań maila


Na koniec naciskamy przycisk Gotowy czyli osadzamy w liście tylko grafikę z dysku lokalnego i wysyłamy list do grupy odbiorców. Każde otwarcie listu u odbiorcy spowoduje pobranie grafiki z serwera a tym samym w statystykach Państwa serwera możecie zobaczyć ile razy list został odczytany przez odbiorców. W ten sposób można określić wskaźnik Open Rate czy ilość otwarć Państwa listu. Oblicza go się zgodnie z poniższym wzorem i trzeba liczyć się z tym, że będzie niższy (np. 30%) niż rzeczywista ilość odczytań listu.


Jeżeli Państwa serwer nie oferuje statystyk lub chcecie sprawdzać statystyki z poziomu AnoMaila to można użyć kodu śledzącego oferowanego bezpłatnie przez serwis PIXELsite. Po wygenerowaniu kodu umieszcza się go w powyższym oknie programu AnoMail a potem sprawdza statystyki bezpośrednio w Google Analytics lub na stronie PIXELsite w sekcji Raporty.


W kroku pierwszym należy wygenerować link służący do śledzenia ilości otwarć listu. Uzupełnij pola zgodnie z tym co pokazano na poniższym rysunku. Zamiast Stycz22 (co może oznaczać newsletter wysłany 22 stycznia) możesz wpisać nazwę listu aby było wiadomo jaki list został odczytany, zwłaszcza jeżeli wysyłasz kilka newsletterów w danym dniu. Nie używaj spacji oraz polskich znaków. Na koniec naciśnij przycisk Get Pixel.


E-mail Open Rate - Konfiguracja


Po naciśnięciu przycisku oznaczonego czerwoną strzałką zostanie wyświetlony ekran przedstawiony rysunku obok. Skopiuj z niego adres obrazka zaznaczony na czerwono i wklej do programu AnoMail zgodnie z tym co opisano wcześniej.


Pamiętaj, że obrazek ma rozmiar 1x1 piksela i ustawioną przeźroczystość na 100% więc nie zobaczysz jak wygląda w przeglądarce. Statystyki można sprawdzić w Panelu Google Analytics po upływie minimum kilku godzin od zakończenia akcji e-mailingowej lub korzystając z poniższego linku już pare minut po wysłaniu maila. Wykres prezentuje statystyki otwarć listu wg czasu amerykańskiego więc do podanych danych należy dodać 6 godzin aby uzyskać czas polski.

Uwaga: Na podobnej zasadzie jak Pixel.site można używać innych serwisów lub np. statystyk od swojego dostawcy strony internetowej. W chwili obecnej statystyki otwarć są mało miarodajne z racji tego, że otwarcie listu liczone jest w ten sposób iż odbiorca listu musi odblokować podgląd obrazków w swoim programie pocztowym. Gdy odblokuje podgląd grafiki to obrazek śledzący jest wyświetlany w jego komputerze a tym samym w statystykach zapisana jest informacja, że list został odczytany (wyświetlony). U większości odbiorców obrazki są domyślnie blokowane w związku z tym nie dotrze do Państwa informacja o tym, że list został odczytany.

Podgląd statystyk kliknięć

Uwaga. Statystyki w Google Analytics mogą być widoczne z 2-godzinnym opóźnieniem. W związku z powyższym najlepiej sprawdzać skuteczność mailingu po 24h godzinach od jego zakończenia. Niecierpliwi muszą w Google Analytics zmienić datę na dzisiejszą gdyż Google Analytics pokazuje domyślne statystyki z dnia wczorajszego i to co działo się dzisiaj nie będzie od razu pokazywane.

Jeżeli ta tematyka zainteresowała Cię to zapraszamy na Szkolenia produktowe z obsługi AnoMail oraz e-mail marketingu w trakcie, których omawiamy jak tworzyć skuteczne mailingi oraz jak badać ich skuteczność.

Raporty DSN - otrzymywanie powiadomień o dostarczeniu wiadomości



AnoMail Desktop udostępnia także funkcję otrzymania automatycznego potwierdzenia dostarczenia korespondencji do adresata (Delivery Status Notification) dzięki temu wiemy, którzy z odbiorców otrzymali wiadomość. Z funkcji automatycznego potwierdzenie dostarczenia poczty korzystamy w sytuacji, w której wysyłamy ważny mailing i zależy nam na tym aby mieć potwierdzenie że wiadomość dotarła do skrzynki odbiorcy.


Żeby można było skorzystać z funkcji potwierdzeń, w głównym oknie modułu wysyłkowego AnoMail należy wybrać Potwierdzenie: Dostarczenia oraz w lokalnym module subskrypcji włączyć funkcję obsługi zwrotów korespondencji. Patrz: Obsługa zwrotów korespondencji


DSN to funkcja serwera pocztowego przez który realizowana jest wysyłka z programu AnoMail. Dzięki tej funkcji możemy otrzymać automatyczne potwierdzenie, że wiadomość dotarła do skrzynki odbiorcy. Adresat korespondencji nic nie musi wykonywać a w szczególności klikać potwierdzenia odczytania. Potwierdzenie przychodzi do nas automatycznie.


Ta funkcja zależy od Państwa dostawcy poczty i tego czy oferuje obsługę raportów DSN.


Raporty RBL - pokazuje kto z odbiorców blokuje Państwa przesyłki



AnoMail 2015+ po zakończonej akcji mailingowej potrafi z korespondencji zwrotnej pobrać adresy e-mail osób, które blokują przyjęcie przesyłki od Państwa. Innymi słowy jesteście na czarnej liście RBL spamerów. Aby sprawdzić kto Państwa blokuje należy nacisnąć ikonę Odbiorcy i wybrać funkcję Pokaż odbiorców blokujących Twoją pocztę. Wcześniej należy w Lokalnym module subskrypcji włączyć obsługę niedostarczonej korespondencji (patrz zielona ikona na pulpicie Windows).


Potem takie adresy można usunąć z listy wysyłkowej naciskając przycisk Sprawdź listę i wybierając funkcję Na podstawie filtra antyspamowego. Do takich osób nie należy nic wysyłać w przyszłości gdyż niekiedy każdą następną korespondencję od Państwa będą z automatu raportować np. do SpamCop (baza spamerów).


Lista RBL - Adresaci, którzy automatycznie blokują wiadomości e-mail od Ciebie

Serwis AnoMail.pl korzysta z ciasteczek, które możesz zablokować w swojej przeglądarce. Zapoznaj się także z naszą Polityką prywatności

Tak, rozumiem i akceptuję